Tuesday, May 19, 2009

APA KATA PENGUNDI NIZAR

Dalam kemelut politik perak ramai pihak tersalah faham tentang kemenangan nizar,jamal,dan osman jailu juga beberapa adun dari pas,dan pkr semasa pilihanraya umum yang lalu bukannya sokongan diatas lambang dan kekuatan parti tetapi diatas sikap protes,saya adalah pengundi di dun pasir panjang tempat nizar bertanding,saya dan keluarga selama ini adalah pengundi bn,tetapi kami dalam pilihanraya umum yang lalu,mengundi nizar,kami pun tak kenal nizar,kami juga bukan penyokong pas,tetapi kami beri undi kepada nizar,kerana marah disebabkan dun tersebut wakil bn masih dari mic,ramai orang melayu di dun tersebut,sama ada dari umno ataupun pengundi atas pagar megambil sikap yang sama seperti saya dan keluarga saya,akhirnya nizar menang,walaupun selama ini pembangkang tak pernah menang di dun tersebut,perkara ini berlaku bukan saja ditempat saya,tetapi hampir diseluruh perak dan seluruh Negara,tetapi apakah saya bersetuju dengan semua tingkah laku nizar,jawapannya sudah tentu tidak,saya juga yakin orang yang sama seperti saya terlalu ramai di perak,itu sebab pilihanraya kecil dibukit gantang membuktikan hujah saya,walaupun nizar menang di kerusi tersebut,tetapi pengundi melayu yang sebelum ini mengundi pas,telah kembali kepada umno,nizar menang diatas undi orang cina dan India,apakah nizar boleh menang jika pengundi cina dan India memberi undinya pada bn ketika itu,jawapannya tidak,apakah nizar ambil peduli dan mengambil kira pengundi seperti saya dan keluarga saya dalam membuat keputusan,apakah pengundi seperti saya setuju nizar bergabung dengan dap untuk menodai negeri perak,jawapannya juga tidak,jadi apa yang nak saya sampaikan disini ialah,janganlah penyokong pkr dan pas mendabik dada,kononnya semua pengundi jamal dan osman marah dan tidak bersetuju mereka beralih arah menyokong bn,saya yakin dan percaya 20 peratus pengundi yang mengundi jamal dan osman bersetuju mereka keluar dari pkr dan menyokong bn,dan pengundi 20 peratus inilah yang telah memenangkan di dun masing masing,jadi penyokong pas,pkr janganlah terlalu yakin parti mereka terlalu kuat,diterima rakyat,tetapi saya tidak pula menolak hujah mengatakan pas,dap,pkr mendapat tempat dihati masyarakat cina dan India,memandangkan mereka mendapat keuntungan diatas sikap nizar dan anuar ibrahim,apa gunanya sokongan jika mengadaikan maruah agama dan bangsa,jangan pulak mereka lupa bn juga boleh berbuat apa saja untuk meraih sokongan kaum cina dan India,pilihanraya umum jauh lagi,tetapi yang saya kesalkan ialah pergaduhan ini tidak menguntungkan kaum majoriti,apa yang nizar dan anuar buat sekarang ini telah menyulitkan keadaan politik Negara,ke dua dua tokoh politik ini di lihat terlalu mabuk kan kuasa,nizar mabuk nak jadi mb,anuar mabuk nak jadi pm,kedua dua tokoh ini cara politiknya sama,jual dan lakukan apa saja janji dapat apa yang dihajat,nizar dan anuar telah membuka jalan kepada orang cina dan India menjadi kurang ajar,orang cina dan India dalam pakatan pembangkang menuntut berbagai perkara untuk bangsa mereka didalam pembangkang,di dalam bn pula mereka juga ambil kesempatan meminta pada bn apa yang pembangkang dapat,akhirnya mereka juga yang untung,di pihak pembangkang mereka untung dalam bn mereka untung,yang ruginya melayu,saya pelik kenapa pas menolak untuk berkerjasama dengan umno di perak,jika niat mereka memperjuangkan agama,bangsa dan Negara,inilah masa yang terbaik,tetapi nampaknya isi ceramah Pemimpin pas setiap malam berjuang kerana agama boleh dipertikaikan,jika umno itu parti yang dituduh parti perosak bangsa,apa pulak parti pas dan pkr,saya mewakili orang muda metazoan amat dukacita dengan apa yang telah kita lalui,saya melahirkan dukacita kerana pemimpin politik sama ada dalam umno,pas,pkr seolah olah tidak memikirkan jenerasi akin datang,cara berpolitik hari ini boleh menyebabkan berlakunya krisis kaum,seolah olah pas,pkr dan umno sedang menanamkan dalam jenerasi penerus kepada politik yang tidak selamat.sidang dewan dun di perak mengambarkan betapa kurang ajarnya dap apabila diberi sedikit kuasa,pas hanya mampu berdiam diri,malah kadang kadang terbabas pula menipu dalam ceramah semata mata untuk mempertahankan dap,nasihat saya kepada nizar,cukuplah jangan lah kerana kamu rakyat tidak percaya kepada pas,jangan lah kerana kamu islam jadi bahan lawak,dan jadi bahan gurauan,sebelum ini pas dilihat sederhana,tetapi kehadiran kamu menyebabkan pas dilihat menjadi boneka kepada cina dan kafir,kepada anuar cukuplah,percayalah kepada ketentuan allah swt ,jika memang kamu bukan ditakdirkan menjadi pm,buatlah apa saja,pasti tidak akan Berjaya,
terima kasih dari mohammad rashdan habri bin hamdan.

No comments: