Wednesday, September 16, 2009

BUDI BICARA....

Rasanya semua orang pernah berurusan dengan Jabatan Kerajaan atau pun YB-YB. Setiap kali kita berurusan pasti akan dengar cerita kerenah birokrasi le dan pelbagai syarat yang menyusahkan. Kalau nak berjumpa YB atau YAB pasti cerita PA-PA yang tak mesra alam dan banyak songeh lebih daripada YB sendiri.
Syarat-syarat yang dikenakan kadang-kadang terlalu ketat sehingga tak mampu disediakan. Pendek kata syaratnya bukan membantu malah mungkin akan membebankan.
Kalau orang yang berniaga, nak dapatkan pinjaman 'ya Allah' punya le susah dan kadang-kadang sampai kecewa untuk memohon.
Ada satu kes, nak buat pinjaman Tekun. Nak minta borang pun dah kena 'kutbah' dengan pegawai yang bertugas. Membebel pasal ada orang tak bayar le, nak bayar liat le dan macam-macam lagi.
Terlalu banyak kerenah bila nak berurusan dengan agensi kerajaan ni. Sehinggakan membri imej yang tidak baik kepada kerajaan. Apakah ini satu cara 'sabotaj' kakitangan kerajaan kepada kerajaan yang memerintah?
Rupa-rupanya dalam semua syarat-syarat yang dikenakan, ada satu syarat yang dikemudiankan iaitu BUDI BICARA. Bila dah naik buntu, masalah tak selesai dan orang ramai dah naik muak untuk berurusan, barulah BUDI BICARA ni digunakan.
Sepatutnya BUDI BICARA ni la didahulukan. Jadi tak timbul kerenah birokrasi dan rakyat meletakkan agensi kerajaan ni sebagai 'negetif' pada pandangan mereka....



No comments: