Wednesday, November 25, 2009

KORBAN....

Salam AidilAdha....

Setiap tahun kita menyambut AidilAdha atau Hari Raya Korban. Semua umat Islam yang berkemampuan berpusu-pusu untuk melaksanakan ibadah korban. Ramai juga yang menunaikan fardu Haji ke Mekah.

Ibadah korban adalah merupakan tuntutan dalam Islam. Ada yang berkorban lembu, kerbau dan ada juga yang berkorban unta. Semuanya berkorban dan hasil korban akan disedekahkan kepada mereka yang kurang berkemampuan.

Namun erti korban bukanlah hanya menyembelih binatang. Korban begitu besar maksudnya. Menyembelih itu hanya sebagai simbolik kepada pengertian korban.

Pengorbanan yang lebih besar ialah mengorbankan sifat yang ada pada diri kita. Sifat yang tidak baik kepada yang baik. Kalau selalunya kita tamak, buangkan sifat tamak itu dengan bersedekah. Kalau kita ego, dekatkan diri kepada masyarakat. Kalau kita kaya, jangan lupa kepada yang tiada. Korban ini adalah lebih mulia dari menyembelih.

Janganlah kita rasa diri kita terlalu tunggi sedangkan ada yang lebih tinggi dari kita. Jangan hanya kita ada duit yang banyak, melupakan kita asal usul kita.

Pengorbanan ini mungkin mudah untuk dikatakan numun untuk melakukannya bukanlah sesuatu yang mudah. Ia perlu ikhlas dan lahir dari keinsafan diri. Janganlah kita alpa dengan jawatan dan kekayaan yang dipinjamkan oleh Allah. Allah sentiasa menguji umatnya samada dalam keadaan senang ataupun susah.

Namun hari ini korban itu sudah menjadi sesuatu perkara yang hendak dibanggakan. Majlis korban mestilah secara besar-besaran, mesti mendapat liputan dan tak kurang juga yang berlumba-lumba siapa banyak binatang yang hendak dikorbankan.

Tak cukup dengan bermegah-megah, hari ini ada yang berbangga mengorbankan agamanya, bangsanya dan negaranya demi ketamakannya. Tak kurang juga yang terkorban oleh pengorban nafsu serakah....

No comments: