Monday, December 21, 2009

APA JADI DENGAN MELAYU....(ISLAM)

Sebenarnya selepas aku tak bersama lagi dengan HT, aku pun dah hilang semangat untuk buat kerja UMNO ni. Bukan kerana HT tapi kerana pada pengamatan aku, pemimpin UMNO dah tak kisah apa yang berlaku disekeliling. Sudah tidak sensetif orang UMNO ni agak nya.
DAP melalui Nga Kok Ming, telah dengan berani membangkitkan isu yang pada aku cukup sensetif pada orang Melayu Islam dengan mempertikaikan soal pembinaan masjid di Malaysia. Perkara ni tak pernah berlaku sebelum PRU 12 dan kalau berlaku pun orang Melayu dengan pantas akan respon pada isu-isu seperti ini.
Tapi apa dah jadi pada orang Melayu? Mana pergi semangat Hang Tuah? Mana pergi semangat Mat Kilau? Mana pergi semangat yang ditinggalkan datuk nenek kita?
Aku masih terngiang-ngiang dengan apa yang selalu Hamdan Taha sebut dalam ceramah. 'Melayu mesti jadi SINGA, jangan jadi KAMBING'. Hamdan Taha mungkin dah jadi singa, tapi hanya seekor singa sarkes.
Rata-rata yang turun semalam semasa menghantar surat kepada DAP agar mereka memohon maaf secara terbuka kepada orang Melayu dan Islam hanyalah golongan 'daun kari' (rujuk artikal sebelum ni). Mana pergi singa-singa sarkes? Apakah mencari harta tu lebih penting dari memperjuangkan agama?
Jangan hanya pandai berbicara tapi bila buat tak sama. Dah beberapa kali aku ingatkan, rakyat memerhati dan setiap tingkah laku kita dinilai rakyat. PRU 13 semakin hampir dan tak mustahil Perak akan hilang kuasa lagi. Kalau PRU 12 Tajul menagis sampai tak nak keluar rumah, tak mustahil juga Dr. Zambry juga akan meraung pada PRU 13 ni.
JANGANLAH JADI MELAYU BANGSAT....

2 comments:

TAIPINGMALI (TM) said...

Apa hal pulak ni...kontrovasi memanjang saja. Apa yang puas hati boleh lah dibawa berbincang 4 mata. Kalau dok melalak dalam blog begini ia menggambarkan diri sendiri yang kecewa. Adakah tuan termasuk dalam golongan yang kecewa?

penyair dari gunung said...

memang saya kecewa. kecewa kerana sikap!!! bukan semua benda boleh bincang 4 mata. kalau dah ego, apa nak bincang nyer??? dan blog le tempat untuk saya melalak dan ia lebih baik dari melalak kat pentas pembangkang.TM mungkin hanya kenal HT beberapa jam, tapi saya bersama dia lebih 8 bulan....