Saturday, March 17, 2012

SAMBUTAN ULANGTAHUN KE-4 GABUNGAN PKR, DAP, PAS PERAK

Semalam aku ditelefon kawan aku suruh datang program pembangkang Perak didepan pajabat DAP...
Sepatutnya tetamu khas program tu Anwar Ibrahim, Tuan Guru Hadi Awang, Lim Guan Eng dan Nizar. Tapi semuanya tak datang...Nizar sorang jer ada seperti dibanner!!!
Aku tiba jam 9.30 malam. Masa ku tiba, dengar le ucapan Mat Nor Manuty, Pengerusi PKR Perak. Dalam nada yang tak bersemangat, menyeru rakyat bangkit merampas Perak daripada BN. Ate kalau udah berucap pun tak bersemangat, mana rupanya rakyat nak bangkit. Elok dia ni duk berehat le...bagi le pada orang yang muda sikit.


Tapi aku tak sempat nak ambik gambor Mat Nor Manuty ni sebab aku pun tak bersemangat nak ambik. Lepas ucapan Mat Nor Manuty, muncul pulak apek ni. Katanya aktivis reformis dari tahun 98 tapi aku tak kenal pun. Pernah ke apek ni turun demonstrasi?
Tah apa dia cakap pun aku tak paham sebab dia cakap cina. Tah dia kata melayu bodoh pun, ada melayu yang tepuk tangan!

Lepas tu keluar le pulak kartunis ni ZUNAR. Pemula bicara, Salam Perak Darul Kartun.
Kalau dah kartunis tu, kepala otak penuh dengan kartun jer. Kalau nak berpolitik pun jangan le sampai nak hina negeri aku!!!
Lepas tu dia pun mula le melukis. Biasa la, isu tengah hangat...Rosmah & Sharizat. Jadi kartun nyer pun berkisar isu itu le. Dah siap lukis, depa pun lelong le lukisan tu. Laku le RM250.00 tapi aku nampak macam kawan dia jer yang beli...

Tiba pulak time Nizar naik kepentas untuk lelong patung kepal burung...ada tandatangan Nik Aziz, Anwar dan tah sapa lagi. Lelong dibuka dengan harga RM300.00 tapi yang best nyer, secara tak sengaja, kebetulan aku nak ke depan pentas untuk shoot gambor lagi dekat, aku nampak Nga pegi jumpa sorang apek suruh up harga lelong kepala burung tu.
Apek tu dengan bangga mendapat arahan dari Nga, terus up harga RM1000.00 dan tanpa ada yang berani up lagi maka apek tu le yang dapat kepala burung tu...Kononnya hasil lelongan tu untuk dana pilihanraya. Pakai kosong le tong dana kalau harap duit 1000 yang tah dimana!!!


Antara yang hadir...agak mengejutkan, kehadiran lebih kurang 3000 orang. Biasanya kalau pimpinan tertinggi datang, tak kurang 10,000 orang tapi semalam agak meleset. Tak tau le kalau kehadiran ni diambil kira sebagai sokongan untuk pilihanraya, BN boleh senyum lebar le...
Biasanya, program pembangkang ni kalau tak cecah 12 malam tak habis tapi semalam 10.30 dah mula orang balik sembab programnya hambar...

Tapi yang menariknya, dulu takde tapi la ni dalam program ceramah pembangkang udah ada konsert...

No comments: