Sunday, June 28, 2009

JAWATAN ITU SATU TANGGUNGJAWAB ATAU....

Salam sejahtera! Selepas isu kerajaan perpaduan gagal, hari ini aku nak kita fikir sejenak tentang soal jawatan. Apakah ia satu tanggungjawab atau satu keistimewaan? Aku tulis isu ini kerana buat masa kini perkara ini amat serius. Ada individu yang sanggup melakukan apa saja kerana jawatan. Ada yang melobi untuk jawatan, ada yang merasuah,ada yang mengugut dan ada yang sanggup berbunuh kerananya. Sebagai seorang islam, pemengang jawatan adalah merupakan satu amanah dari Allah dan Allah meminjamkan sifatnya kepada pemimpin yang dipilih. Sifat Allah yang dipinjam termasuk kun faya kun. Bayangkan sifat ini Allah pinjamkan. Betapa mulianya seorang pemimpin disisi Allah tapi hari ini kita sanggup menfitnah dan pelbagai cara kita lakukan untuk menjadi pemimpin samada halal atau haram.
Di Perak, selepas BN mengambil alih semula kerajaan negeri kini timbul pula isu perlantikan ketua kampung. Berbagai pihak sedang melakukan sesuatu bagi memastikan individu tertentu mendapat tempat. MATLAMAT MENGHALALKAN CARA. Tak kira halal atau haram yang penting dapat. Keadaan ini menyebabkan kita lupa pasal ugama,bangsa kita dan yang lebih parah negara kita. Sedang kita asyik bergaduh merebut jawatan ketua kampung, anasir lain sedang menyusun strtegi untuk menawan negara yang kita cintai.
Kembalilah pada ugama islam yang sebenar. Kita serahkan pada Allah, jika kita layak insyaallah jawatan tu akan kita dapat dan yang lebih penting selepas memegang jawatan laksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan pada kita. INGAT...Kita akan dipersoalkan nanti!!! Jangan jadikan jawatan untuk glamor. Kalau nak glamor masuk le akademi fantasia, jadi artis...JAWATAN SATU TANGGUNGJAWAB DAN AMANAH ALLAH, bukan satu keistimewaan. Belajarlah untuk redha. Keputusan Allah keputusan yang paling tepat. Kepada yang tengah melobi untuk jawatan, melobi le dengan Allah...Insyaallah

3 comments:

PARPUKARI said...

SALAM TUAN PENYAIR GUNUNG, SAYA BERSTEUJU DENGAN ANDA, SUDAHLAH TU WAHAI SESIAPA YANG BERKENAAN, SEKARANG NI MASA UNTUK KITA BUAT KERJA, BUKAN MEREBUT KUASA!

Anonymous said...

Dlm.berpolitik yang tidak dapat dipisahkan adalah jawatan.itulah sebabnya bangsa kita melayu tak dapat dipisahkan dgn. adengan merebut jawatan sehingga jawatan ketua kampung pun jadi rebutan.dan inilah hasil acuan peninggalan British terhadap orang melayu.kuasa politik diberi kepada orang melayu supaya kita leka dgnnya.fikir-fikirlah saudara sebangsa ku. wassalam.

tabtibau said...

sahabatku penyair...
jawatan dan kuasa sedang memamah semangat jati bangsa melayu. kita berbalah dalam arena yang diistilahkan sebagai politik. dan...ada bibir yang sedang tersenyum melihat keruntuhan bangsa kita. menunggu peluang untuk bertindak....hati-hatilah bangsaku