Friday, July 10, 2009

PEMIMPIN IBARAT TOKONG HINDU....


Salam... Hari ni aku nak menulis soal pemimpin. Aku terpanggil untuk menulis kerana melihat kemelut yang berlaku hari ni. Pemimpin diibaratkan sebagai sebuah patung ditokong-tokong hindu. Aku kata demikian kerana kalau kita lihat senario pada hari ini, pemimpin sebenarnya diangkat oleh pengikut. Mana mungkin seorang pemimpin jadi pemimpin kalau takde pengikut.
Pengikutlah yang bertungkus lumus bekerja bagi memastikan seorang pemimpin itu berada ditempatnya. Ada pengikut yang sampai taksub demi memastikan pemimpinnya naik keatas. Tak kurang juga pengikut yang sanggup bergadai nyawa kerana seorang pemimpin.
Mungkin ada pengikut sanggup memutuskan hubungan keluarga kerana pemimpin. Ada juga yang bercerai berai kerana pemimpin. Jiran tak bertegur sapa kerana pemimpin. Ada yang sampai berhutang dengan AhLong kerana pemimpin.Pendek kata banyak pengorbanan pengikut demi untuk menaikkan seorang pemimpin.
Kalau kita lihat patung ditokong hindu, dibuat cantik-cantik. Diwarnakan dengan pelbagai warna, rupa yang bermacam. Ada yang mata besar, ada yang perut besar, ada yang banyak tangan dan belbagai lagi dan akhirnya hindu yang buat patung ni sembah patung ni sebagai tuhan.
Inilah yang berlaku dengan pemimpin hari ni. Diangkat dengan berbagai cara. Diletakkan pada satu tahap yang cukup tinggi, diberi pangkat, kemewahan dan belbagai lagi tapi akhirnya pemimpin hanya untuk disembah. Ramai pengikut yang nak jumpa pemimpin pun kena appointment. Pengikut tidak dilayan dan macam-macam lagi...

6 comments:

yopman said...

Salam sejahtera,
Aduh! Pedihnye... menusuk sampe ke tulang hitam...
Sape yg makan cili dia le yg rase pedehnya...
Nasib baik teman tak jadi pemimpin dan tak jugak jadi penyokong pemimpin.
Kalau tak nyaya teman jadi pembuat dan penyembah tokong...
Kahhh.... kahhhh.....

Antibarua said...

Ada pengikut yang mengangkat pemimpin macam Nabi... maksum...
memang dah dasar barua.. apa nak kata.. seketurunan menjadi barua kepada BABI dan anjind DAP...

akai ada ka? ,e,amg tak ada kut

Ekeng A/L Etong said...

Jadi pemimpin kepada orang bodoh lebih beruntung. Apa pemimpin buat, semua kata betul. Apa pemimpin suruh, semua ikut.

Pemimpin belum habis cakap, semua dah hangguk. Pemimpin maki-hamun, semua pakat sorak.

Pemimpin dok di atas, ahli dok di bawah. Pemimpin dapat duit, ahli bagi duit. Pemimpin boleh makan, ahli jamu makan. Pemimpin boleh sedap, ahli boleh sakit.

Anonymous said...

Salam.Pidato pertama selepas Saidina Abu Bakar dilantik menjadi Khlifah berbunyi,selepas memuji Allah Pemilik segala pujian,'Amma ba'du,para hadirin sekelian sesungguhnya aku telah terpilih sebagai pemimpin atas kalian bukanlah aku yg. terbaik,maka jika aku membuat kebaikan bantulah aku.Dan jika aku bertindak keliru maka luruskan aku,kejujuran adalah amanah,sementara dusta adalah suatu pengkianatan.Org. yg lemah diantara kalian sesungguhnya kuat disisiku hingga aku dapat mengembalikan haknya kepadanya InsyAllah.Sebaliknya siapa yg kuat diantara kalian maka dialah yg lemah disisiku hingga aku akan mengambil darinya hak milik org. lain yg diambilnya.Tidaklah suatu kaum meninggalkan jihad di jalan Allah kecuali Allah akan timpakan kpd. mereka kehinaan,dan tidaklah sesuatu kekejian tersebar ditenggah suatu kaum kecuali adzab Allah akan ditimpakan kepada seluruh kaum tersebut.Patuhilah aku selama aku mematuhi Allah dan Rasulnya.Tetapi jika aku tidak mematuhi keduanya maka tiada kewajipan taat atas kalian terhadapku. Petikan dari kitab Albidayah wan nihayah (Ibnu Katsir) Sama-samalah kita renungkankan wahai saudara-saudara ku.Wassalam.

Anonymous said...

Nak jumpa Nik Aziz. Jom gi Kpg Kedai Lalat. Sama2 solat subuh, lepas tu gerenti boleh jumpa dengan orang BESAR ini. MB lain x tentu lagi kerana kena semak diary dahulu.....

Perasan je lebih kut yang diri tu penting dan sibuk sangat. Pi dah.....

CHAIRMAN KAGA said...

KALAH BERMAKSUD KALAH
KALAH LAWAN SATU LAWAN SATU KIRA ADA MARUAH
NI KALAH PIHAK PAS
LAWAN POLIS
LAWAN JENTERA KERAJAAN
LAWAN LINGAM
LAWAN WANG PETRONAS
LAWAN HELIKOPTER AIRWOLF
LAWAN DUIT BERIBU JUTA RINGGIT
LAWAN WAN MALAYSIA
LAWAN PIHAK PENCACAI PUAK united malaysia national organization

TETAPI DALAM PERLAWANAN ADA YANG MENANG DAN ADA YANG KALAH
ASAL TAK KALAH TU YANG MUSTAHAK
MENANG MAJORITI 5 RIBU TAK TERMAKSUD WAN MALAYSIA AKAN MEMBUBARKAN DUN
KALAH SATU UNDI BERMAKSUD PUAK GEROMBOLAN united malays national organization TELAH KALAH LIMA KALI BERTURUT TURUT KETIKA BERDEPAN DENGAN PIHAK PEMBANGKANG YANG SERBA KEKURANGAN. INILAH HAKIKATNYA