Sunday, September 27, 2009

TRIANGLE OF SUCSESS...

Menurut pakar-pakar motivasi, kunci kejayaan seseorang akan dipengaruhi oleh 3 perkara utama. Namun ia digambarkan melalui bentuk 3 segi. 3 faktor utama yang dilihat seseorang itu berjaya ialah:

1. Sikap. Ia merupakan kunci utama kejayaan seseorang. Dalam bentuk 3 segi, sikap berada di sudut puncak. Ia mewakili 80% kejayaan seseorang.

2. Pengetahuan, Ini juga aset penting untuk seseorang itu berjaya. Walaupun hanya berada disudut bawah dan hanya mewakili 10% dalam menentukan kejayaan seseorang, peranannya penting.

3. Kemahiran. ini juga sama penting dengan pengetahuan dan juga mewakili 10% kejayaan seseorang.

Ketiga-tiga ciri ini adalah asas untuk seseorang itu berjaya. Tak salah aku, semasa Anwar Ibrahim menjadi TPM, beliau adalah Pengerusi Perubahan Sikap.
Untuk mengenal pasti 3 ciri ini biasanya kaedah latihan digunakan dan dikendalikan olah yang profesional.

Aku ambil yang 10% dulu.Ramai yang punyai KEMAHIRAN. Ada yang punya satu kemahiran dan ada juga yang pelbagai kemahiran (multi-skill). Kemahiran ini akan dapat samada melalui program-program atau pun melalui pengalaman. Ramai manusia yang memiliki kemahiran. Contohnya kemahiran untuk berceramah. Tak semua orang ada kemahiran ni. Hebat bila berceramah. Terpegun orang mendengar ceramahnya. Ada yang ternganga, dan tak kurang juga yang menangis dengar ceramah orang yang ada kemahiran ni.
Kemahiran juga mungkin anugerah Allah. Dengan nada dan lenggok badan membuatkan orang terpesona mendengar ceramahnya. Diselang seli dengan tafsiran dan ada juga yang sulam dengan nyanyian. Orang anggap ia sesuatu yang cukup hebat. Bila tau je penceramah ni akan turun kekampung mereka, maka berduyun-duyun lah orang akan datang walaupun hujan,panas dan apa keadaan sekali pun....
Untuk mahir dan jadi penceramah hebat, maka PENGETAHUAN juga mesti ada. Walaupun cuma 10%, namun kalau takde pengetahuan, macamana nak jadi penceramah hebat? Pengetahuan ni dapat dalam berbagai cara. Melalui pengalaman, rajin membaca atau pun sering keluar negeri. Indonesia adalah tempat yang banyak boleh dapat pengetahuan. Penduduk sana ramai, berbagai ragam dan budaya boleh dijadikan bahan untuk menimba pengetahuan. Kalau kita perasan, penceramah hebat ramai yang berrguru di Indonesia. Kerap pergi umrah juga merupakan satu kelebihan.Kerana di Mekah juga merupakan gedung untuk mendapat pengetahuan...
Apa pun 80% untuk berjaya mestilah mempunyai SIKAP yang baik. Namun inilah yang paling mencabar dan tidak mudah untuk dilaksanakan.
Biasanya, penceramah hebat ni menyeru rakyat kepada sesuatu. Dengan gaya bahasa dan lenggok badan mereka cuba untuk mempengaruhi pemikiran rakyat. Rakyat diajak memerangi rasuah, berkhidmat kepada masyarakat, jangan bermusuhan dan bermacam seruan biasanya disampai penceramah. Namun apakah seruan ini juga dipraktikkan oleh penceramah? Dengan KEMAHIRAN dan PENGETAHUAN yang cuma mewakili 20% kejayaan, rakyat biasanya terpedaya. Penceramah suruh rakyat buat baik, belum tentu penceramah tu baik. Dalam politik, penceramah mengajak rakyat mempertahankan kuasa, tapi penceramah sendiri tak peduli pasal kuasa kerana sibuk mengejar projek. Rakyat diminta berjimat cermat, penceramah minum petang pun di hotel-hotel mewah. Rakyat disuruh membanggakan parti, penceramah kereta pun takde lambang parti. Rakyat disuruh pakai baju yang ada lambang parti sebagai menunjukkan kesetiaan dan bangga dengan parti, penceramah pakai baju linen. Inilah sikap buruk yang ada pada penceramah yang dianggap 'front-line' atau pun agen kepada parti.
Mungkin rakyat akan terpengaruh dengan ceramah tapi lama-kelamaan melihat SIKAP penceramah itu sendiri membuatkan rakyat memikir kembali apakah mereka nak ikut apa yang penceramah cakap atau nak ikut apa yang penceramah buat?
Kejayaan seseorang tu pada aku bukan le dengan berkereta besar, berumah besar atau selalu keluar negeri.
CAKAP MEMANG SENANG, TAPI BUAT BELUM TENTU...

9 comments:

Anonymous said...

Terima kasih atas tulisan yang bernas dan membuka minda ini. Syabas!

TA

yoy said...

orang islam bodoh macam babi. patut mati punya agama. muslim semua otak kering. cipta nama bodoh ada lah.

Boleh said...

Because Chinese race is a superior race than a inferior malay race.

Chinese race vs malay race -

Usually

Skin - malay race is much blacker.

Brain (IQ) - malay race is much more low.

Face - malay race is much uglier.

Height - malay race is much smaller.

Physical ability - malay race is much more inferior.

Such truth may know you too who is a malay race.

All thing is because a malay race is very inferior than a Chinese race.

ruyom said...

It is not surprise that BN had done all the shameless things which possible exist in this word!

They are a group of scum, shit and rubbish that never know shame and never respect human rights!

I wonder why there are still some fools that never realise and keep on supporting corrupted BN!

killer said...

Pukimak punya melayu anjing berotak babi.
Kalau betul2 semua Cina India balik ke negara masing2 lagi senang bagi mereka bomb malaysia terutamanya semenanjung.
Selepas semua kaum Cina India balik, Cina India kerajaan boleh hantar berjuta2 askar Cina askar India & atomic bomb bagi hapuskan semua melayu anjing tanpa seekor pun hidup.
Lepas tu 'kaum melayu' tidak akan wujud lagi di muka bumi dan buku sejarah. Baguslah!

fargowin said...

Yes. Every human have a working brain except malay, even the malay itself agree. Malays are stupid, lazy and idiotic. Malays are the most stupid human race ever exits.

Of course Chinese is way smarter and more superior in every fucking way compared to a retarded malay. Chinese is a world race, a race with pride, with a great history and civilisation, we are hardworking and clever, every country lead by Chinese is strong and rich.

This is not self compliment but prove can be seen at Taiwan, Singapore and China. China has an economic growth so fast it has never happen in any other country before. Even the Americans agree.

What is malay? Malay is just a tiny piece of cow dunk left over in this earth. No one like malay. Do not agree? Show me which country lead by malay is well developed?

Hahaha. Malay should be left for extinction from this world as they are a bunch of stupid retarded lazy asshole.

reek said...

Malaysians must wake up now and kick BN out from the federal government. If Malaysians dreaming about BN can change, it will be a disaster for Malaysia. I don't want to mention all the wrongdoings of BN - it will be a long list that this page will never able to feed in.

penyair dari gunung said...

ini je komen kamu boleh buat??? tak mencabar langsung...

Anonymous said...

Jikalah cina sipuki mak ni tahu dirinya siapa dan bagaimana Negara China dibangunkan dan menjadi seperti sekarang - dia akan terdiam dan menyesal dengan kata-katanya.

Manusia apabila bercakap seperti ini layaknya seperti lembu, tetapi apabila disembelih kemudian hari - akan menjerit seperti babi.