Thursday, March 8, 2012

BEBAS...




Satu tajuk yang semua orang suka dan semua orang maukan bebas!!! Tapi bukan satu benda yang mudah untuk diterjemahkan. Bermacam perspektif tentang bebas. Bebas mengikut tafsiran berdasarkan latarbelakang seseorang. Lain orang lain maksud bebasnya...
Pada aku yang berpendidikan sederhana, berumur sekitar 40-an, dah banyak tempat aku kerja dan bermacam kisah hidup telah aku tempuhi maka pandangan aku terhadap maksud bebas begini:

Aku rasa bebas cara aku begini. Walaupun aku bekerja, punya majikan, ada waktu kerjanya namun dalam masa yang sama aku tidak terikat.

Cara pakaian aku bebas...
Cara kerja aku bebas...
Waktu kerja aku bebas...
Bahasa penulisan aku bebas...
Aku bebas bergaul tak kira samada marhaen ataupun VVIP...
Aku bebas kemana...
Pendapatan aku bebas...
Aku bebas untuk beribadat...

Dan yang lebih aku merasa cukup bebas ialah aku BEBAS untuk bersama keluarga...

Alhamdullillah, Terima Kasih Allah, Terima Kasih pada sahabat-sahabat yang sentiasa menyokong aku terutama kepada sahabat-sahabat yang sentiasa mengkritik aku. Tanpa kritikan sahabat, mungkin aku tidak sebebas ini...TERIMA KASIH, SEMUA!!!