Friday, June 22, 2012

JELAJAH JANJI DITEPATI TPM KE PERAK...

Baru-baru ni Program Jelajah janji Ditepati anjuran Media Prima dah datang kePerak. Kemuncak program ialah kedatangan TPM ke Taiping. Sebelum TPM datang, group Media Prima telah menjelajah kesebahagian negeri Perak.
Aku berpeluang mengikut konvoi group Media Prima ni. Program bermula di Slim River. Aku datang awal sehari dari program untuk meninjau persiapan tempat yang akan konvoi singgah. Malam pertama aku bermalam di Rumah Rehat Slim River. Ada juga yang tak tau RUMAH REHAT atau Rest House. Ada yang ingat rumah rehat ni macam homestay. Untuk makluman rumah rehat ni ialah tempat penginapan macam hotel  tapi bajet murah yang dikendalikan oleh agensi kerajaan. Biasanya ia dibawah pengendalian Majlis Daerah ataupun Pejabat Daerah. Ia selesa, murah dan yang lebih penting selamat.
Biasanya rumah rehat ni bangunan lama. Sebelum wujudnya hotel-hotel, rumah rehat le jadi tumpuan.
Rumah Rehat Slim River- Servis aku bagi 6/10. Pendaftaran masuk, mudah. Bagi IC, tulis nama terus dapat kunci. Selain itu, tuala mandi juga disediakan. 
Dalam bilik- 4/10. Sabun, shampoo macam kat hotel, kat rumah rehat pun ada. Berhawa dingin. Cuma kat dalam bilik yang aku check in, power point tak fungsi. Ada satu je yang boleh pakai. Bila nak charge handphone, kena tutup tv. Pihak pengerusan kena upgrade kemudahan dalam bilik. Power point kena tambah dan pastikan ia berfungsi. Maklum le trend sekarang, nak charge Blackberry le, IPad le, Tab le, nak pakai laptop ler...dan satu lagi, mesti sediakan WiFi. Dunia sekarang WiFi dah jadi keperluan. Macam aku, nak kena update FB...
Dirumah rehat juga ada disediakan restoran untuk makan, jadi tak payah susah-susah nak cari tempat makan!!!
Malam kedua, aku bermalam di Rumah Rehat Parit. Rumah Rehat ni aku bagi 6/10. Bangunan baru, view mengadap Sungai Perak. 
Dalam bilik-6/10. Cuma sama juga, WiFi takde. Power point, no problem. Kat Rumah Rehat Parit, bangunannya bertentang dengan Masjid Parit. Senang nak solat, jalan kaki jer!!!
Malam ke tiga...Bukit Merah Resort. Untuk ketegori hotel & resort aku bagi 3/10. Penginapan untuk 1 malam, 200++ tapi facilities tak setimpal dengan harga. Air mineral pun takde. WiFi takde. Aku pernah tidur hotel harga RM90, ada WiFi, ada mini bar...
Tu jer nak share malam ni!!!

No comments: